Metodika a přesné stanovení strategie rozvoje je jedním z klíčových aspektů úspěšného fungování jakékoliv organizace. Hovoříme zde o regionu, městu, obci, ale i obchodní společnosti, sdružení či podnikající fyzické osobě. Naše dlouhodobé zkušenosti a rozsáhlá znalost problematiky rozvojových koncepcí, strategií a metod pomáhá již celou řadu let našim klientům k úspěšnému rozvoji jejich společností a k dosažení stanovených cílů a dlouhodobých projektových vizí. To je dosahováno za použití co nejefektivnějšího a přitom šetrného využití zdrojů.
Cílová skupina: Obce a města; svazky obcí a měst; mikroregiony
Strategický plán rozvoje obcí
Hlavním cílem společnosti Grantica s.r.o. je pro dané období sestavit efektivní a promyšlený soubor opatření, které budou systematicky podporovat ekonomický a sociální rozvoj obce při využití dostupných finančních zdrojů (místní, národní, EU). |
Strategický plán obce patří k důležitým nástrojům rozvoje území a jako takový je v popředí zájmu společnosti Grantica s.r.o. Naši odborníci se systematicky věnují návrhům a realizaci strategických plánu obcí, měst a mikroregionů. Konečným výstupem je vyhotovení strategického plánu pro platné nebo následné sedmi či víceleté období.
Strategické plány rozvoje obcí zpracováváme v souladu s novým rozvojovým přístupem, tzv. „Komunitně řízený místní rozvoj 2014-2020“, který nahrazuje dosud používaný LEADER. Současně zpracování takto dlouhodobě přijímaných plánů rozvoje území je vždy v souladu se všemi dokumenty vyššího řádu, jakými jsou:
Součástí zpracovaného strategického plánu rozvoje jsou i další socio-ekonomické analýzy a rozvojové studie (rozsah a výběr analýz po domluvě se zadavatelem) jako je Analýza potřebnosti; Studie stávajících plánů obce; Analýza sociálně-ekonomické situace; Analýza prostředí SWOT; Analýza potenciálu rozvoje cestovního ruchu; Komparativní analýza případových studií podnikatelského prostředí; či Studie odpadového hospodářství (podrobně viz. nástroje strategického plánování).
Na základě takto získaných dat a zjištěných skutečností je pak sestaven rozvojový plán, který systémově řeší a koordinuje otázky dlouhodobého rozvoje, vytváří podmínky pro kvalitní řízení obce, přispívá k vyšší konkurenceschopnosti obce a je hlavním faktorem při dosahování územního, ekonomického i sociálně-kulturního rozvoje obce.
BENEFITY: Strategický plán obce, který reaguje na skutečnou situaci řešeného prostředí, umožní místním aktérům cíleně a efektivně směřovat budoucí rozvoj obce a to nejen z ekonomického a sociálního, ale i dlouhodobě udržitelného hlediska. Dále dopomáhá sladit rozvojové představy jednotlivých subjektů v obci a tím předchází možným rizikům konfliktu zájmů a zajišťuje kontinuitu rozvoje. Dobře sestavený strategický plán obce je následně i důležitým informačním nástrojem využitelným ze strany obyvatel, investorů nebo návštěvníků.
Nástroje strategického plánování (SP)
Analýza potřebnosti SP – analýza potřeb/priorit komunity je základním typem evaluace, která umožňuje identifikovat rozpor mezi aktuálním stavem a cílovými potřebami. Námi provedená analýza si klade za cíl ukázat, s jakými problémy obce/komunity nejčastěji bojují a do jakých oblastí potřebují investovat. Výsledky této analýzy pak slouží jako odrazový můstek pro budoucí správné a efektivní zpracování metodiky a strategie rozvoje, tedy přispívá k přípravě rozhodnutí o nutnosti/potřebnosti (faktické i časové) realizace daného projektu/intervence. Dalším cílem prováděné analýzy je identifikovat očekávání všech aktérů a zmapovat kontext, v němž by případný projekt/intervence měly být realizovány. Vše provádíme s přihlédnutím k roli EU fondů a aktuální nabídce dotačních titulů v období 2014-2020.
Časový rozsah práce: 2-3 měsíce (v závislosti na velikost obce)
Cílová skupina: Malé a střední obce; živnostníci, malé a střední firmy
Studie stávajících plánů obce – současný stav dokumentů a jejich aktualizace; synergie dokumentů SP mezi jednotlivými obcemi – v případě SP svazků obcí; využívání zdrojů a potenciál k rozvoji obce; zájmy relevantních subjektů, atd.
Analýza sociálně-ekonomické situace – vytvoření profilu území jako podklad a hlavní faktografický materiál pro všechny další kroky procesu zpracování strategického plánu rozvoje. Výsledky této analýzy jsou podloženy sběrem aktuálních informací, včetně provedení a vyhodnocení dotazníkového šetření mezi obyvateli, případně také podnikateli, místními spolky a neziskovými organizacemi nebo žáky škol apod.
Fakta a poznatky tohoto profilu jsou klíčové pro vypracování analýzy SWOT. Dále poslouží jako sjednocující a referenční (resp. argumentační) materiál pro diskuzi nad vytyčením vizí, problémových okruhů, cílů a priorit obce/obcí. Výsledky analýzy pak budou sloužit jako podklad pro kvantifikaci očekávatelných výsledků navrhovaných rozvojových aktivit a pro jejich zpětné hodnocení. Zaměření: ekonomický a lidský potenciál; životní prostředí, finance a vnější prostředí
Analýza SWOT – identifikace silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb oblasti
Analýza potenciálu rozvoje cestovního ruchu – vytipování a zrevidování stávajících a potencionálních fenoménů souvisejících s cestovním ruchem, nové komunikační kanály, zaměření na krajinný ráz a zajímavosti v oblasti.
Komparativní analýza případových studií podnikatelského prostředí – srovnání podnikatelských činností a úspěšnosti ekonomických činností s okolními svazky obcí a regiony + doporučení pro danou obec/svazek obcí
Studie odpadového hospodářství – současný stav; potenciál; cost-benefit analýza (analýza nákladů a přínosů) a podnikatelský plán